Logga in

Spara - öppna sparkonto

Kategorier

  • Kan jag öppna sparkonto via telefon?

    Tyvärr är detta inte möjligt.

     

    För att öppna ett konto kan du istället antingen logga in med ditt BankID och direkt få tillgång till ditt konto, eller ringa till oss på 0770-332 002 och få ansökningshandlingar hemskickade. Fyll i dem och skicka in kontoansökan till oss via post, när kontot är öppnat skickar vi dina nya kontouppgifter med REK-brev som du kan hämta ut hos närmsta postombud.

  • Vilka krav gäller för att öppna konto?

     För att kunna öppna ett konto måste du vara minst 18 år och ha ett svenskt bankkonto som ska användas som uttagskonto. Kontot måste vara ett transaktionskonto med möjlighet att koppla autogiro, exempelvis pension- eller lönekonto.

     

    Om du inte är folkbokförd i Sverige går det inte att öppna ett konto med BankID. Då behöver du istället skicka in en ansökan via post. Kontakta oss så guidar vi dig.

     

    Juridiska personer kan inte öppna ett sparkonto hos Bluestep.

  • Mitt BankID fungerar inte, vad gör jag?

    Prova att logga in på din huvudbank med ditt BankID. Om det inte fungerar, kontakta dem för att få hjälp. Om du inte har några problem att logga in på din huvudbank, men problemet kvarstår när du ska logga in på Bluestep, vänligen kontakta oss på 0770-332 002.

     
  • Varför behöver jag svara på om jag är skatteskyldig i USA när jag öppnar ett sparkonto?

    Det beror på att Sverige och USA i augusti 2014 undertecknade ett avtal om informationsutbyte för skatteändamål, baserat på den amerikanska skattelagen Foreign Account Tax Compliance Act (”FATCA”).

     

  • Kan jag öppna fler än ett sparkonto?

    Ja, det går bra. Notera dock att det maximalt går att sätta in 950 000 kr per person hos BlueStep. Om ni är flera personer som delar ett konto kan ni sätta in 950 000 kr per kontohavare. Antal konton du kan ha beror på vilken kontotyp du väljer.

     

    Plus  4 st
    Flex  4 st
    SuperFlex  4 st
    Plus 7 dagar  1 st
    Plus 30 dagar  1 st
    Plus 90 dagar  1 st
    Flex 90 dagar  1 st
    Fast 3 månader  2 st
    Fast 6 månader  2 st
    Fast 1 år   2 st
    Fast 2 år   2 st
    Fast 3 år  2 st
    Fast 4 år   2 st
    Fast 5 år   2 st
    Fast 7 år   2 st

    Observera att Bluestep för närvarande inte erbjuder löptiderna om 4 år och 7 år för Fasträntekonton samt kontotypera Plus 7 dagar, Plus 90 dagar samt Flex 90 dagar.

  • Kan man öppna sparkonto för företag eller förening?

    Nej, du kan endast öppna ett sparkonto som privatperson.

  • Hur öppnar jag ett sparkonto?

    Det är enkelt att öppna ett sparkonto hos Bluestep. Lättast gör du det genom att använda BankID eller Mobilt BankID, det tar bara några minuter. Tänk på att du även behöver ha ett svenskt bankkonto dit du kopplar ditt sparkonto för framtida uttag. 

     

    Steg 1 

    Gå till Öppna konto och välj BankID eller Mobilt BankID. Det kan du enkelt få från din huvudbank. 

     

    Steg 2

    Skriv in ditt personnummer, klicka på Fortsätt och verifiera med BankID eller Mobilt BankID.

     

    Steg 3

    När du är inloggad kommer du till kontoöversikten. Klicka på Öppna konto för att öppna ett nytt konto.

     

    Steg 4 

    Välj den kontotyp som passar dig bäst och ange om du vill öppna kontot själv eller med ytterligare kontohavare. 

     

    Steg 5

    Fyll i resterande uppgifter så som mobilnummer, e-post och utbetalningskonto. Tänk på att utbetalningskontot måste vara ett transaktionskonto, t.ex. ett lönekonto eller liknande.

     

    Steg 6

    Med hänvisning till Penningtvättslagen behöver vi ställa några obligatoriska frågor till dig. Besvara dem och godkänn villkoren, klicka sedan på Signera. Om du är skatteskyldig i annat land än i Sverige behöver du i så fall även ange ditt identifikationsnummer. 

     

    Steg 7

    Signera via BankID eller Mobilt BankID.

     

    Steg 8

    Klart! Ditt konto har öppnats och du kan göra din första insättning.