Spara - öppna sparkonto

Kategorier

  • Kan jag öppna sparkonto via telefon?

    Tyvärr är det inte möjligt att öppna ett sparkonto via telefon.

     

    För att öppna ett konto kan du logga in med ditt BankID via inloggningsknappen högst upp på den här sidan och följa instruktionerna. Om du inte har något BankID kan du ringa till oss på 0770-332 002 och be att få ansökningshandlingar hemskickade. De ifyllda handlingarna postar du till oss, och när kontot är öppnat skickar vi ett brev med dina nya kontouppgifter till din folkbokföringsadress.

  • Vilka krav gäller för att öppna konto?

    För att kunna öppna ett konto måste du vara minst 18 år och ha ett svenskt bankkonto som ska användas som uttagskonto. Kontot måste vara ett transaktionskonto med möjlighet att koppla autogiro, exempelvis pension- eller lönekonto.

     

    Om du inte är folkbokförd i Sverige går det inte att öppna ett konto med BankID. Då behöver du istället skicka in en ansökan via post. Kontakta oss så guidar vi dig.

     

    Juridiska personer kan inte öppna ett sparkonto hos Bluestep Bank.

  • Mitt BankID fungerar inte, vad gör jag?

    Prova att logga in på din huvudbank med ditt BankID. Om det inte fungerar, kontakta dem för att få hjälp. Om du inte har några problem att logga in på din huvudbank, men problemet kvarstår när du ska logga in på Bluestep Bank, vänligen kontakta oss på 0770-332 002.

     
  • Varför behöver jag svara på om jag är skatteskyldig i USA när jag öppnar ett sparkonto?

    Det beror på att Sverige och USA i augusti 2014 undertecknade ett avtal om informationsutbyte för skatteändamål, baserat på den amerikanska skattelagen Foreign Account Tax Compliance Act (”FATCA”).

     

  • Kan jag öppna fler än ett sparkonto?

    Ja, det går bra. I listan här nedanför ser du hur många aktiva konton du kan ha av varje sort.

     

    Tänk på att Bluestep har en insättningsgräns på 1 050 000 kr. Det innebär att dina kontons sammanlagda saldo (inklusive räntor) inte får överstiga 1 050 000 kr.

     

    Plus  4 st
    Flex  4 st
    SuperFlex  4 st
    Plus 7 dagar  1 st
    Plus 30 dagar  1 st
    Plus 90 dagar  1 st
    Flex 90 dagar  1 st
    Fast 3 månader  2 st
    Fast 6 månader  2 st
    Fast 1 år   2 st
    Fast 2 år   2 st
    Fast 3 år  2 st
    Fast 4 år   2 st
    Fast 5 år   2 st
    Fast 7 år   2 st

    Observera att Bluestep Bank för närvarande inte erbjuder löptiderna om 4 år och 7 år för Fasträntekonton samt kontotypera Plus 7 dagar, Plus 90 dagar samt Flex 90 dagar.

  • Kan man öppna sparkonto för företag eller förening?

    Nej, du kan endast öppna ett sparkonto som privatperson.

  • Hur öppnar jag ett sparkonto?

    Du kan enkelt öppna ett sparkonto här på vår webbplats. Klicka på "Logga in" i högra hörnet och välj "Logga in som sparkund".

     

    När du är inloggad ser du din kontoöversikt, där det finns en knapp märkt "Öppna nytt konto".

     

    Steg 1 

    Välj vilket av våra sparkonton du vill ha. Information om de olika kontotyperna finns här på vår webbplats, under menyval Spara.

     

    Steg 2

    Ange uttagskonto. Uttagskontot är det konto i din huvudbank dit pengarna skickas när du gör uttag från ditt Bluestepkonto. Uttagskontot måste tillhöra dig och vara ett så kallat transaktionskonto, som används för löpande transaktioner och tillåter autogirokoppling. Det konto dit du får lön eller pension är vanligtvis ett transaktionskonto.

     

    Steg 3

    Kontaktuppgifter. Om du inte tidigare haft ett Bluestepkonto kommer fälten vara tomma. Om du vill uppge nya kontaktuppgifter, svara Nej på frågan "Stämmer dina kontaktuppgifter?". Fyll i uppgifterna, och spara.

     

    Steg 4 

    Frågor. Samtliga frågor är obligatoriska att besvara, och Bluestep måste enligt lag ställa dem. Om du uppger att du är en PEP (person i politiskt utsatt ställning) kommer ansökningsprocessen avbrytas, eftersom PEP-kunder endast får öppna konton via blankett.

     

    Steg 5

    Signering. Bekräfta att du läst de de allmänna villkoren och informationen om insättningsgarantin och signera sedan med ditt BankID.

Tillbaka till Frågor & Svar