Kontakta oss
Har du som kund eller blivande kund frågor om bolån, sparkonton, låneansökan eller andra frågor är du varmt välkommen att kontakta oss.
Identifiera dig med Mobilt BankID så hjälper vi dig smidigt vidare med dina frågor via chat eller telefon. Observera att vi inte kan svara på kundspecifika frågor via e-post.
Öppettider
Kundservice | |
Måndag-torsdag Fredag |
9-18 9-17 |
Bolån – frågor om pågående ansökan | |
Måndag-fredag | 9-16 (stängt 12-13) |
Bolån – om du har svårighet att betala | |
Måndag- fredag | 9-17 |
Vanliga frågor just nu
Under Frågor & svar har vi samlat de flesta frågor som rör bolån, utökat bolån, samlingslån, sparkonton och teknisk support.
-
Hur kan Bluestep Bank säga ja när andra långivare säger nej?
Det som skiljer Bluestep Bank från traditionella banker är att vi fokuserar mer på dina framtida möjligheter att betala för ett bolån än på din ekonomiska historik.
Bluestep Bank är alternativet för de som har sin försörjning utanför den vanliga bankens mall men som för den sakens skull klarar av att betala för ett bolån. Vi hjälper bland annat vikarier, timanställda och egenföretagare med bolån.
Majoriteten av de traditionella bankerna har en automatiserad och oftast enkelspårig bedömning som till stor del baseras på din kredithistorik. Har du någonting som sticker ut i bedömningen, exempelvis en betalningsanmärkning eller en typ av inkomst som inte accepteras riskerar du att få avslag på din låneansökan.
Vi bryr oss om din framtida betalningsförmåga istället för din historik. Självklart är det viktigt för både dig och för oss att du klarar av att betala för lånet. Därför gör våra lånespecialister en noggrann helhetsbedömning av din situation och räknar på dina totala månadskostnader för att hitta den bästa lösningen för just dig.
-
Vad är Kreditz och varför använder Bluestep Bank Kreditz?
Kreditz, tidigare Instantor, är en digital plattform som vi och många andra banker använder oss av när vi behöver komplettera din låneansökan med kontoutdrag från din bank. Kreditz är godkänd av Finansinspektionen som s.k. Kontoinformationstjänst. Vi använder oss av Kreditz för att låneprocessen ska gå så snabbt och smidigt som möjligt för dig som kund.
Varför använder vi Kreditz?
Vi använder Kreditz för att underlätta låneprocessen för dig som kund. Genom Kreditz kan du på ett enkelt och smidigt sätt lämna in kompletterande uppgifter som vi på Bluestep Bank behöver för att kunna färdigställa din låneansökan. Kompletteringarna kan vara exempelvis kontoutdrag. Med Kreditz slipper du skicka in underlaget manuellt via post och ditt ärende kan därför hanteras snabbare.
Hur fungerar Kreditz?
När du ansöker om ett bolån hos oss och vi anser att du behöver komplettera din ansökan med kontoutdrag skickar vi en länk till dig via sms eller e-post. Länken leder till vår samarbetspartner Kreditz plattform. För att kunna använda tjänsten måste du acceptera villkoren. Inloggning sker med BankID och väl inne i plattformen väljer du vilken bank du vill skicka kontoutdrag ifrån. När du fullföljt processen skickas informationen från Kreditz till Bluestep Bank. Därefter är processen klar från din sida och du kan invänta slutgiltigt besked om din låneansökan.
Hur går jag tillväga om jag inte vill använda Kreditz?
Om du av någon anledning inte kan eller vill använda Kreditz kan du alltid välja att skicka in de kompletterande uppgifterna manuellt via brev eller e-post. Information om hur du går tillväga skickas ut i samband med att vi efterfrågar kompletteringar.
Om jag har fler än en bank, vilken ska jag välja när jag gör kontoutdraget?
Om du har flera banker ska du alltid välja din huvudsakliga bank, alltså den bank där du har ditt lönekonto. Behövs ytterligare information kommer vi att kontakta dig.
-
Var på avin hittar jag mitt lånenummer?
Ditt lånenummer finns högst upp till höger i den grå rutan, precis under din adress.
-
Vilken är den effektiva räntan på fasträntekontona?
Räntan på våra fasträntekonton kapitaliseras och sätts in på ditt sparkonto efter sparperiodens slut. Se den effektiva räntan för respektive kontotyp här.
Det innebär exempelvis att om du öppnar ett SparkontoPlus Fast 5 år, där du får en fast ränta i fem år, sätts räntan in på ditt fasträntekonto efter 5 år. Kontot omvandlas därefter till ett vanligt SparkontoPlus med rörlig ränta med den vid tidpunkten aktuella räntesatsen för det kontot. Det innebär att den effektiva sparräntan per år blir något lägre än när den var bunden. Se aktuella rörliga räntor på våra sparkonton här.
-
Hur gör jag ett uttag från mitt sparkonto?
Logga in i kundportalen och gå till fliken Uttag. Välj vilket konto du vill ta ut pengar från och beloppet du vill ta ut. Bekräfta uttaget genom BankID-signering. Pengarna förs över till ditt uttagskonto och är tillgängliga inom 2 till 5 bankdagar.
Uttag är inte möjligt om godkänt utbetalningskonto saknas.
Tänk på att:
- Uttag från fasträntekonton inte kan göras innan bindningstiden löpt ut. Du kan inte avsluta ett fasträntekonto i förtid.
- Om du gör uttag från en kontotyp med uttagsavisering (Plus 7, Plus 30, Plus 90, Flex 90) tillkommer aviseringstiden (läs mer på www.bluestep.se/spara/rorlig-ranta).
- Även om du tar ut alla dina pengar avslutas inte ditt konto automatiskt. Om du vill avsluta ditt konto, gå in på kontot via kontoöversikten och klicka på ”Avsluta konto”.
Om du inte har något BankID kan du använda uttagsblanketten du fick när kontot öppnades, eller skriv ut uttagsblanketten som finns länkad här nedanför. Fyll i blanketten och skicka den till:
Bluestep Servicing AB
Box 825
251 08 Helsingborg
-
Jag har svårt att betala den här månaden, kan ni hjälpa mig?
Kontakta oss på 08-501 00 549 så försöker vi hitta en lösning tillsammans.
Ladda ned fullmakt
För att hjälpa en närstående med dennes låneärenden behöver vi en fullmakt. Ladda ned blanketten, skriv under och skicka den till oss. Om det är bråttom går det bra att skicka blanketten digitalt, men du behöver alltid posta ett original till oss. Fullmaktsgivaren behöver sedan bekräfta fullmakten.

Övrig kontaktinformation
Huvudkontor
Bluestep Bank AB
Sveavägen 163
113 46 Stockholm
Postadress
Bluestep Bank AB
Box 23138
104 35 Stockholm
Telefonnummer 0770-33 01 00 (lokal samtalstaxa)
E-postadress kundservice@bluestep.se
Organisationsnummer 556717-5129
Kontaktuppgifter för andra banker
Ringer du från en bank och vill ha lösenuppgifter ring oss på
08-501 005 20.
Öppettider - andra banker | |
Måndag-fredag | 9-16 (stängt 12-13) |
Välkommen som du är.
Inkluderande
Bluestep Bank är en renodlad bolånebank som sedan 2005 ger fler möjlighet till bolån och en bättre privatekonomi. Vi välkomnar dig oavsett hur du jobbar, vad du har för bakgrund eller var i livet du befinner dig.
Personlig service
Hos oss får du alltid tala med en personlig handläggare som lyssnar, sätter sig in i din situation och försöker ordna en så bra lösning som möjligt. Vi pratar över 20 olika språk och du kan både ringa och chatta med oss.
Tryggt och säkert
Det är tryggt och säkert att ansöka om lån hos oss. Du identifierar dig med BankID i kontakten med oss. Viktigast för oss är att du får bästa möjliga villkor utifrån din situation och att du gör en bra affär som förbättrar din ekonomi.