- bluestep.se
- Kundservice
Vad kan vi hjälpa dig med?
För dig som är kund och har frågor om våra tjänster
Bolån
-
Var laddar jag ner blanketten för fullmakt?
För att hjälpa en närstående med dennes låneärenden behöver vi en fullmakt. Ladda ner vår blankett, skriv under och skicka den till oss. Om det är bråttom går det bra att skicka blanketten digitalt, men du behöver alltid posta ett original till oss. Fullmaktsgivaren behöver sedan bekräfta fullmakten.
-
Har ni e-faktura?
Bluestep Bank erbjuder i dagsläget inte e-faktura.
-
Varför kan jag inte se mitt lån på hemsidan?
Bluestep Bank har för närvarande endast en portal för sparkontokunder. Om du har frågor om ditt lån är du välkommen att kontakta oss på 08-501 01 260 eller kundservice@bluestep.se.
-
Var på avin hittar jag mitt lånenummer?
Ditt lånenummer finns högst upp till höger i den grå rutan, precis under din adress.
-
Jag har svårt att betala den här månaden, kan ni hjälpa mig?
Kontakta oss på 08-501 00 549 så försöker vi hitta en lösning tillsammans.
Sparkonto
-
Vad betyder "Uttagskonto ej godkänt"?
"Uttagskonto ej godkänt" betyder att det av någon anledning inte gått att upprätta en autogirokoppling till ditt uttagskonto. Detta kan bero på att du angett ett felaktigt kontonummer, att du inte står som kontohavare, eller att det är en kontotyp som inte tillåter autogirokoppling.
För att ändra uttagskonto, öppna kontodetaljerna genom att klicka på plustecknet bredvid kontonumret. Till höger finns en länk som heter "Ändra uttagskonto". Ange ett nytt uttagskonto och signera med ditt BankID. Om din banks clearingnummer är femsiffrigt ska endast de fyra första siffrorna anges i clearingfältet.
Du kan göra överföringar och insättningar till ditt Bluestepkonto även om ditt uttagskonto inte är godkänt. Det går däremot inte att ta ut pengar eller avsluta kontot.
-
Hur avslutar jag ett sparkonto?
Logga in med BankID. I kontoöversikten finns ett plus-tecken vid varje konto. Klicka på plusset vid det konto du vill avsluta. Till höger i kontodetaljerna finns en länk som heter "Avsluta konto". Klicka på den, kontrollera att uppgifterna stämmer, och välj sedan "Bekräfta avslut av konto". Signera med ditt BankID.
Observera att länken "Avsluta konto" endast visas om du har ett godkänt uttagskonto.
Om du inte har ett BankID kan du begära avslut på blankett.
-
Hur ändrar jag uttagskonto?
Logga in med BankID. Uttagskonto ändrar du i kontodetaljerna, som du når genom att klicka på plus-tecknet bredvid varje kontonummer. Till höger i kontodetaljerna finns en länk som heter "Ändra uttagskonto". Ange ett nytt uttagskonto och signera med ditt BankID.
Tänk på att uttagskontot måste tillhöra dig och vara ett så kallat transaktionskonto, som används för löpande transaktioner och tillåter autogirokoppling. Det konto dit du får lön eller pension är vanligtvis ett transaktionskonto. Om din banks clearingnummer är femsiffrigt ska endast de fyra första siffrorna anges i clearingfältet.
-
Vad händer när mitt fasträntekonto löpt ut?
När ditt fasträntekonto löper ut omvandlas det till ett SparkontoPlus med rörlig ränta och obegränsat antal uttag. Om du vill göra uttag, avsluta kontot, eller föra över pengarna till ett annat Bluestepkonto kan du göra det via sparportalen eller med blanketter.
-
Jag gjorde ett uttag för flera dagar sedan, varför har jag inte fått pengarna?
Det beror på att dina pengar skickas via autogiro genom Bankgirocentralen. Samtliga uttag som registrerats under en dag skickas vid dagens slut i en samlad datafil till Bankgirocentralen, som behandlar filen och drar beloppen från Bluesteps konto. Därefter registreras filen från Bankgirocentralen hos din bank, som i sin tur placerar beloppet på ditt föranmälda utbetalningskonto. Det förloppet tar normalt mellan 2-4 bankdagar.
