Kontakta oss

Har du som kund eller blivande kund frågor om bolån, sparkonton, låneansökan eller andra frågor är du varmt välkommen att kontakta oss. 

Identifiera dig med Mobilt BankID så hjälper vi dig smidigt vidare med dina frågor via chat eller telefon. Observera att vi inte kan svara på kundspecifika frågor via e-post.

 Chatta med oss

 0770-33 01 00

 kundservice@bluestep.se

 Ordinarie öppettider

Kundservice  
Måndag 9-18
Tisdag-fredag 9-17
Bolån – frågor om pågående ansökan    
Måndag-fredag 9-16 (stängt 12-13)
Bolån – om du har svårighet att betala  
Måndag-fredag 9-17

 

 Avvikande öppettider

Bolån – frågor om pågående ansökan    
3/11 - Dag före Alla Helgons Dag 9-12
Övriga avdelningar  
3/11 - Dag före Alla Helgons Dag 9-13

 

Vanliga frågor just nu

Under Frågor & svar har vi samlat de flesta frågor som rör bolån, utökat bolån, samlingslån, sparkonton och teknisk support.

  • Kan jag få ett lån hos er?

    Bluestep Bank är en renodlad bolånebank som arbetar för en mer inkluderande bostadsmarknad. Vi anser att fler ska kunna få bolån oavsett varifrån man kommer, hur man jobbar eller var i livet man befinner sig.

    Vi förstår att det finns många olika sätt att leva och arbeta på och att alla inte vill eller kan ha en fast anställning i dagens samhälle. Arbetsmarknaden ser inte så ut längre. Vi har också förståelse för att man kan begå ekonomiska misstag i livet som gör att kredithistoriken påverkas eller som kan leda till en betalningsanmärkning. Vi tror dock på att alla har en potential framåt och därför ser vi till att handlägga alla ansökningar manuellt. I vår kreditbedömning väger den nuvarande ekonomiska situationen och den framtida betalningsförmågan tyngre än historiken eller en specifik anställningsform.

    En personlig handläggare går igenom ditt ärende och ser över möjligheterna till ett lånelöfte eller möjligheten att låna på din bostad tillsammans med dig för att se om kalkylen går ihop för att kunna erbjuda dig ett bolån.

  • Vad är Kreditz och varför använder Bluestep Bank Kreditz?

    Kreditz, tidigare Instantor, är en digital plattform som vi och många andra banker använder oss av när vi behöver komplettera din låneansökan med kontoutdrag från din bank. Kreditz är godkänd av Finansinspektionen som s.k. Kontoinformationstjänst. Vi använder oss av Kreditz för att låneprocessen ska gå så snabbt och smidigt som möjligt för dig som kund.

    Varför använder vi Kreditz?
    Vi använder Kreditz för att underlätta låneprocessen för dig som kund. Genom Kreditz kan du på ett enkelt och smidigt sätt lämna in kompletterande uppgifter som vi på Bluestep Bank behöver för att kunna färdigställa din låneansökan. Kompletteringarna kan vara exempelvis kontoutdrag. Med Kreditz slipper du skicka in underlaget manuellt via post och ditt ärende kan därför hanteras snabbare.

    Hur fungerar Kreditz?
    När du ansöker om ett bolån hos oss och vi anser att du behöver komplettera din ansökan med kontoutdrag skickar vi en länk till dig via sms eller e-post. Länken leder till vår samarbetspartner Kreditz plattform. För att kunna använda tjänsten måste du acceptera villkoren. Inloggning sker med BankID och väl inne i plattformen väljer du vilken bank du vill skicka kontoutdrag ifrån. När du fullföljt processen skickas informationen från Kreditz till Bluestep Bank. Därefter är processen klar från din sida och du kan invänta slutgiltigt besked om din låneansökan.

    Hur går jag tillväga om jag inte vill använda Kreditz?
    Om du av någon anledning inte kan eller vill använda Kreditz kan du alltid välja att skicka in de kompletterande uppgifterna manuellt via brev eller e-post. Information om hur du går tillväga skickas ut i samband med att vi efterfrågar kompletteringar.

    Om jag har fler än en bank, vilken ska jag välja när jag gör kontoutdraget?
    Om du har flera banker ska du alltid välja din huvudsakliga bank, alltså den bank där du har ditt lönekonto. Behövs ytterligare information kommer vi att kontakta dig.

  • Var på fakturan hittar jag mitt lånenummer?

    Ditt lånenummer hittar du högst upp till höger i den grå rutan på din faktura, precis under din adress.

  • Vilken är den effektiva räntan på fasträntekontona?

    Räntan på våra fasträntekonton kapitaliseras och sätts in på ditt sparkonto efter sparperiodens slut. Se den effektiva räntan för respektive kontotyp här.

    Det innebär exempelvis att om du öppnar ett SparkontoPlus Fast 5 år, där du får en fast ränta i fem år, sätts räntan in på ditt fasträntekonto efter 5 år. Kontot omvandlas därefter till ett vanligt SparkontoPlus med rörlig ränta med den vid tidpunkten aktuella räntesatsen för det kontot. Det innebär att den effektiva sparräntan per år blir något lägre än när den var bunden. Se aktuella rörliga räntor på våra sparkonton här.

  • Hur gör jag en insättning, uttag eller överföring på mitt sparkonto?

    Insättning
    Insättningar görs till bankgiro 309-4075. Ange ditt sparkontos OCR-nummer, som du hittar genom att klicka på plusset bredvid kontonumret i kontoöversikten. Har du öppnat ditt konto med blanketter finns insättningsuppgifterna i välkomstbrevet som du fick vid kontoöppningen.

    Insättningar kan du göra antingen via din internetbank eller genom att använda en bankgirotalong och göra insättningen via post eller på ditt bankkontor. Om du har öppnat ditt konto via post får du insättningsblanketter hemskickade. Insättningen brukar finnas på ditt sparkonto inom 1 till 3 bankdagar.

    Observera att om du har öppnat ett sparkonto med fast ränta måste den första insättningen finnas på sparkontot inom 28 dagar från det datum du öppnar kontot, sedan stängs kontot för framtida insättningar.

    Det går maximalt att sätta in 1 050 000 kr per person.  

     

    Uttag
    Logga in och gå till fliken Uttag. Välj vilket konto du vill ta ut pengar från och beloppet du vill ta ut. Bekräfta uttaget genom BankID-signering. Pengarna förs över till ditt uttagskonto och är tillgängliga inom 2 till 5 bankdagar.

    Uttag är inte möjligt om godkänt utbetalningskonto saknas.

    Tänk på att:

    • Uttag från fasträntekonton inte kan göras innan bindningstiden löpt ut. Du kan inte avsluta ett fasträntekonto i förtid.
    • Om du gör uttag från en kontotyp med uttagsavisering (Plus 7, Plus 30, Plus 90, Flex 90) tillkommer aviseringstiden (läs mer på www.bluestep.se/spara/rorlig-ranta).  
    • Även om du tar ut alla dina pengar avslutas inte ditt konto automatiskt. Om du vill avsluta ditt konto, gå in på kontot via kontoöversikten och klicka på ”Avsluta konto”.

    Om du inte har något BankID kan du använda uttagsblanketten du fick när kontot öppnades, eller skriv ut uttagsblanketten. Fyll i blanketten och skicka den till:

    Bluestep Bank AB
    Box 23138
    104 35 Stockholm

     

    Överföring
    Gå till "Överföringar" och välj det ena kontot i menyn "Från" och det andra kontot i menyn "Till". Ange belopp och klicka på "Överför". Pengarna förs omedelbart över till det andra kontot.

    Om du inte har något BankID kan du göra överföringar genom skriva ut och fylla i en blankett och skicka till oss:

    Bluestep Bank AB
    Box 23138
    104 35 Stockholm

    Tänk på att ett fasträntekonto endast är öppet för insättningar i 28 dagar efter att kontot skapats. Detta innebär att fasträntekonton inte kan ta emot överföringar från kontotyperna Plus 30 dagar, Plus 90 dagar, eller Flex 90 dagar.

    Överföringar är inte möjliga för gemensamma konton.

  • Kan ni hjälpa mig om jag har svårt att betala?

    Ibland inträffar det oförutsedda saker som gör att det tillfälligt kan bli svårt att betala för lånet. Ta kontakt med oss på 08-501 00 549 så snart som möjligt så försöker vi hitta en lösning tillsammans.

Ladda ned fullmakt

För att hjälpa en närstående med dennes låneärenden behöver vi en fullmakt. Ladda ned blanketten, skriv under och skicka den till oss. Om det är bråttom går det bra att skicka blanketten digitalt, men du behöver alltid posta ett original till oss. Fullmaktsgivaren behöver sedan bekräfta fullmakten.

   Ladda ned fullmakt

Övrig kontaktinformation

Huvudkontor
Bluestep Bank AB
Sveavägen 163
113 46 Stockholm

Postadress
Bluestep Bank AB
Box 23138
104 35 Stockholm

Telefonnummer 0770-33 01 00 (lokal samtalstaxa)
E-postadress kundservice@bluestep.se
Organisationsnummer 556717-5129

Kontaktuppgifter för andra banker
Ringer du från en bank och vill ha lösenuppgifter ring oss på
08-501 005 20.

Öppettider - andra banker  
Måndag-fredag 9-16 (stängt 12-13)

Partner
Press
Bluestep Bank-koncernen

Välkommen som du är.

Inkluderande

Bluestep Bank är en renodlad bolånebank som sedan 2005 ger fler möjlighet till bolån och en bättre privatekonomi. Vi välkomnar dig oavsett hur du jobbar, vad du har för bakgrund eller var i livet du befinner dig.

Personlig service

Hos oss får du alltid tala med en personlig handläggare som lyssnar, sätter sig in i din situation och försöker ordna en så bra lösning som möjligt. Vi pratar över 20 olika språk och du kan både ringa och chatta med oss.

Tryggt och säkert

Det är tryggt och säkert att ansöka om lån hos oss. Du identifierar dig med BankID i kontakten med oss. Viktigast för oss är att du får bästa möjliga villkor utifrån din situation och att du gör en bra affär som förbättrar din ekonomi.

Nöjda kunder - det bästa betyget vi kan få

4.2 av 5 baserat på 469 omdömen
Våra favoritomdömen
Trustpilot
På andra språk: Icon Kundeservice | Icon Asiakaspalvelu