
Vanliga frågor och svar
Hur öppnar jag ett sparkonto?
Du kan enkelt öppna ett sparkonto här på vår webbplats. Klicka på "Logga in" i högra hörnet och välj "Logga in som sparkund".
När du är inloggad ser du din kontoöversikt, där det finns en knapp märkt "Öppna nytt konto".
Steg 1
Välj vilket av våra sparkonton du vill ha. Information om de olika kontotyperna finns här på vår webbplats, under Spara.
Steg 2
Ange uttagskonto. Uttagskontot är det konto i din vanliga bank dit pengarna skickas när du gör uttag från ditt sparkonto. Uttagskontot måste tillhöra dig och vara ett så kallat transaktionskonto, som används för löpande transaktioner och tillåter autogirokoppling. Det konto dit du får lön eller pension är vanligtvis ett transaktionskonto.
Steg 3
Kontaktuppgifter. Om du inte tidigare haft ett sparkonto hos oss kommer fälten vara tomma. Om du vill uppge nya kontaktuppgifter, svara Nej på frågan "Stämmer dina kontaktuppgifter?". Fyll i uppgifterna, och spara.
Steg 4
Frågor. Samtliga frågor är obligatoriska att besvara, och vi måste ställa dem enligt lag. Om du uppger att du är en PEP (person i politiskt utsatt ställning) kommer ansökningsprocessen avbrytas, eftersom PEP-kunder endast får öppna konton via blankett. Kontakta oss i sådant fall.
Steg 5
Signering. Bekräfta att du läst de de allmänna villkoren och informationen om insättningsgarantin och signera sedan med ditt BankID.
Vanligaste frågorna inom Öppna sparkonto:
- Kan jag öppna sparkonto via telefon?
- Vilka krav gäller för att öppna konto?
- Kan jag öppna flera sparkonton av samma kontotyp?
- Kan man öppna sparkonto för företag eller förening?
- Varför får jag ett autogiromedgivande när jag öppnat ett sparkonto?
Hittar du inte svaret på din fråga?
Du är värmt välkommen att kontakta oss.
Öppna en chatt med oss
Ring oss på telefon 0770-33 01 00