Just nu pågår bedrägeriförsök runt om i Sverige. Se hur du skyddar dig här.

Så halverade pensionärerna Anna och Olof sina månadskostnader

Pensionärerna Anna och Olof råkade som så många andra samla på sig flera dyra smålån och krediter. När ekonomin höll på att gå utför lyckades de sänka sina månadskostnader och bli kvitt sina skulder. Läs om hur de gjorde här.

Trots en stabil ekonomi fick Anna och Olof ett blankt nej av sin vanliga bank när de ville ha hjälp att lösa sina blancolån. Skulden på 620 000 kronor var helt enkelt för hög för att de skulle kunna hjälpa till. Alternativet blev att vända sig till Bluestep som bedömde situationen annorlunda och på så sätt hittade en lösning.

– Vi gjorde en ny värdering av parets bostad. Värderingen visade att det fanns utrymme för att utöka bolånet och använda det extra värdet till att lösa deras skulder. För att vår boendekalkyl skulle gå ihop behövde dock paret lösa ett av lånen själva, vilket de var villiga att göra, säger Nasim, handläggare på Bluestep.

Mindre ekonomisk oro i vardagen

Kanske kan du känna igen dig i att pengarna snabbt äts upp när oväntade utgifter dyker upp. Att ta något enstaka blancolån eller kredit för att täcka upp under en tillfällig svacka kan vara en lösning men det kan bli tufft när det är dags att börja betala tillbaka.

– Paret hade räntor på 10% och uppåt på sina blancolån och betalade runt 34 000 kronor i månaden bara på lånen. När de fick möjlighet att baka in sina smålån i bolånet kunde de sänka sina månadsbetalningar med flera tusen, säger Nasim.

Idag betalar paret runt 14 000 kronor i månaden på sitt lån. De har inte bara sänkt sina månadsbetalningar utan även fått en enklare vardag med mindre oro över ekonomin. Att låna med bostaden som säkerhet och endast ha en långivare att betala tillbaka till kan vara lönsamt på flera sätt.

– Det är dyrt att ha många smålån och krediter men det är framförallt svårt att ha koll på vad man faktiskt betalar. Har man flera fakturor att betala varje månad är det lätt hänt att man glömmer någon och i värsta fall kan man få en betalningsanmärkning, förklarar Nasim.

Ett nära samarbete och en personlig kontakt blev lösningen

Anna och Olof upplevde ekonomin som ansträngd men hade aldrig missat någon räkning. Situationen var dock inte hållbar och Nasim såg en möjlighet att underlätta deras vardag. Tack vare ett gott samarbete hittade de gemensamt en lösning.

– En sak som är unikt med Bluestep är att vi ofta får en väldigt bra relation till våra kunder. Hade inte Anna och Olof samarbetat med oss såsom de gjorde hade det varit svårt att hjälpa dem. När man gemensamt hittar en lösning känner man som handläggare en otrolig glädje av att ha kunnat hjälpa till samtidigt som kunden blir väldigt tacksam, avslutar Nasim.

Berättelsen är baserad på riktiga kunder men på grund av banksekretessen är namnen och personerna i bilden fiktiva.