Logga in

Allmänt om lån

Kategorier

  • Kan jag få hjälp med ett lån på något annat språk än svenska?

    Ja, det går bra. Tillsammans pratar vår personal över 20 olika språk. Kontakta oss för att se om någon talar just ditt språk. 

  • Kan jag få lån om jag har skyddad identitet?

    Tyvärr kan du inte få ett lån av Bluestep om du har skyddad identitet. 

  • Kan jag få lån hos er om jag saknar svenskt personnummer?

    Du kan få ett bolån hos oss även om du saknar svenskt personnummer. 

  • Kan jag ta ett samlingslån hos er?

    Genom att samla lån, krediter och avbetalningar kommer man ofta ned i månadskostnad. På Bluestep är vi måna om att hjälpa kunder till en bättre ekonomisk sits. Hos oss kan man ansöka om att samla sina lån under ett bolån. Om du är fundersam över hur det fungerar får du gärna kontakta oss så berättar vi mer.

  • Ett flertal långivare har gjort kreditupplysning på mig, kan det vara ett hinder?

    Förfrågningarna från olika långivare kan driva upp den riskprognos som finns på kreditupplysningen, vilket i sin tur kan påverka utfallet av din ansökan. I vissa fall kan det vara klokt att avvakta en månad med sin ansökan.

  • Hur kan Bluestep säga ja när andra långivare säger nej?

    Det som skiljer Bluestep från traditionella banker är att vi fokuserar mer på dina framtida möjligheter att betala för ett lån än på din ekonomiska historik.

     

    Bluestep är alternativet för dem har sin försörjning utanför den vanliga bankens mall men som för den sakens skull klarar av att betala för ett lån. Vi kan bland annat hjälpa vikarier, timanställda och egenföretagare.

     

    Majoriteten av de traditionella bankerna har en automatiserad och oftast enkelspårig bedömning som till stor del baseras på din kredithistorik. Har du någonting som sticker ut i bedömningen, exempelvis en betalningsanmärkning eller en typ av inkomst som inte accepteras riskerar du att få avslag på din låneansökan.

     

    Vi på Bluestep bryr oss om din framtida betalningsförmåga istället för din historik. Självklart är det viktigt för både dig och för oss att du klarar av att betala för lånet. Därför gör våra lånespecialister en noggrann helhetsbedömning av din situation och räknar på dina totala månadskostnader för att hitta den bästa lösningen för just dig.

  • Vem får låna hos er?

    Vi välkomnar ansökningar från alla men vi är specialiserade på att hjälpa människor som av någon anledning fått nej från de traditionella bankerna.

     

    Vi fokuserar alltid på varje persons ekonomiska möjligheter, snarare än på deras tidigare utmaningar. Tack vare att vi sätter oss in i varje kunds unika situation kan vi ofta godta omständigheter som andra långivare inte accepterar, exempelvis betalningsanmärkningar, skulder eller olika typer av inkomster.

    Alla som ansöker om bolån hos oss uppmanas att fråga sin ordinarie bank om lån först. Vi vill inte vara en konkurrent till de traditionella bankerna utan snarare ett komplement när man fått nej av den traditionella banken.

  • Hur mycket kan jag låna?

    Hur mycket du kan låna beror på vilket typ av lån du är intresserad av. Vi erbjuder olika typer av produkter; lån med bostaden som säkerhet och lånelöfte för dig som ska köpa bostad.

    Lån med bostaden som säkerhet och lånelöfte kan beviljas från 150 000 kronor till 10 miljoner kronor. Hur mycket du har möjlighet att låna beror på dina ekonomiska förutsättningar. För lån med bostaden som säkerhet och lånelöfte beror det också på marknadsvärdet på bostaden som du vill belåna eller köpa samt vilken typ av bostad det är (villa, bostadsrätt eller fritidshus).

  • Hur lång tid tar det från att jag ansökt till att lånet utbetalas?

    Tiden för utbetalning kan variera och beror på hur lång tid de olika momenten i din ansökan tar samt vilket typ av lån du ansöker om. Ett moment vid en låneansökan hos oss är den så kallade kvar-att-leva-på beräkningen där vi stämmer av att du som kund verkligen klarar av att bära det önskade lånet. Vi tar även in uppgifter om bostaden och stämmer av att den möter kraven. En oberoende värderingsman ska bokas, marknadsvärdet fastställas och även du som sökande kan behöva komplettera med uppgifter till ansökan. 

  • Kan jag be någon annan ringa för min räkning?

    Ja, på bluestep.se kan du skriva ut en fullmakt och skicka in till oss.

    Fyll i och posta fullmakten till:


    Bluestep Bank AB
    Box 23138
    104 35 Stockholm

  • Vad är Instantor och varför använder Bluestep Instantor?

    Instantor är en digital plattform som vi och många andra banker använder oss av när vi behöver komplettera din låneansökan med kontoutdrag från din bank. Instantor är godkänd av Finansinspektionen som s.k. Kontoinformationstjänst. Vi använder oss av Instantor för att låneprocessen ska gå så snabbt och smidigt som möjligt för dig som kund.

     

    Varför använder vi Instantor?

    Vi använder Instantor för att underlätta låneprocessen för dig som kund. Genom Instantor kan du på ett enkelt och smidigt sätt lämna in kompletterande uppgifter som vi på Bluestep behöver för att kunna färdigställa din låneansökan. Kompletteringarna kan vara exempelvis kontoutdrag. Med Instantor slipper du skicka in underlaget manuellt via post och ditt ärende kan därför hanteras snabbare.

     

    Hur fungerar Instantor?

    När du ansöker om ett bolån hos oss och vi anser att du behöver komplettera din ansökan med kontoutdrag skickar vi en länk till dig via sms eller e-post. Länken leder till vår samarbetspartner Instantors plattform. För att kunna använda tjänsten måste du acceptera villkoren. Inloggning sker med Bank-ID och väl inne i plattformen väljer du vilken bank du vill skicka kontoutdrag ifrån. När du fullföljt processen skickas informationen från Instantor till Bluestep. Därefter är processen klar från din sida och du kan invänta slutgiltigt besked om din låneansökan.

     

    Hur går jag tillväga om jag inte vill använda Instantor?

    Om du av någon anledning inte kan eller vill använda Instantor kan du alltid välja att skicka in de kompletterande uppgifterna manuellt via brev eller e-post. Information om hur du går tillväga skickas ut i samband med att vi efterfrågar kompletteringar.

     

    Om jag har fler än en bank, vilken ska jag välja när jag gör kontoutdraget?

    Om du har flera banker ska du alltid välja din huvudsakliga bank, alltså den bank där du har ditt lönekonto. Behövs ytterligare information kommer vi att kontakta dig.