Tillgänglighetsredogörelse
På Bluestep strävar vi efter att alla ska kunna använda våra digitala tjänster. Nedan förklarar vi hur vi uppfyller lagen om tillgänglighet samt vilka tillgänglighetsbrister vi känner till och som vi arbetar med att lösa.
Publicerad: 2025-06-26
Senast ändrad: 2025-06-27
Hur tillgängliga är våra digitala tjänster?
Bluesteps digitala tjänster är delvis förenliga med kraven i lagen om tillgänglighet, vilket innebär att det förekommer vissa delar i våra produkter och tjänster som inte är helt tillgängliga.
Bluestep utgår ifrån EN 301549 och Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 nivå A och AA.
Digitala tjänster som omfattas:
• www.bluestep.se
• Mina Sidor (desktop och mobilwebb)
• Kundtjänst via chatt
• Inloggning med BankID
Kända brister i tillgängligheten
Vi är medvetna om följande brister:
- Vissa bildelement saknar alternativa textbeskrivningar (alt-attribut)
- Det förekommer otillräcklig kontrast mellan bakgrunds- och förgrundsfärger i vissa fall
- Ibland är färg det enda visuella sättet att förmedla viss information
- Vissa interaktiva komponenter kan inte hanteras med tangentbordet, t.ex. bolånekalkylatorn där vissa fält inte går att interagera med
- Fokusordningen är inte alltid helt logisk, och ibland försvinner fokusmarkeringen vid navigation med tangentbord
- Sidan för ”Vanliga frågor och svar” saknar sökfunktion vilket kan försvåra navigationen för våra användare
- PDF-dokument saknar tydlig taggning vilket kan göra det svårt att navigera sig igenom dokumentet med tangentbord
Åtgärder
- Bristerna som nämnts ovan kommer att uppdateras och åtgärdas i framtida uppdateringar
- Löpande tillgänglighetstester görs vid varje större release
Hur vi har testat tillgängligheten på våra produkter och tjänster
För att säkerställa att våra produkter och tjänsters tillgänglighet för så många som möjligt har vi genomfört omfattande tillgänglighetstester med olika metoder:
- Tillgänglighetsspecialister har manuellt granskat webbplatsen och Mina Sidor enligt riktlinjerna i WCAG 2.1 nivå AA.
- Användartester har genomförts med olika hjälpmedel, bland annat:
• Skärmläsare (t.ex. VoiceOver och NVDA)
• Förstoringsverktyg
• Navigering med endast tangentbord
Där testerna har hjälpt att identifiera brister som därmed kunnat åtgärdas för att skapa en mer inkluderande upplevelse för alla användare.
Frågor och synpunkter gällande tillgängligheten
Om du upptäcker problem som inte beskrivs här, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, vänligen kontakta oss genom detta formulär:
Tillgänglighetsprinciper
Möjlig att uppfatta
Innehållet på och i våra produkter och tjänster ska vara tillgängliga oavsett funktionsvariation. Det innebär till exempel tydliga färgkontraster, alternativtext till bilder och stöd för uppläsning samt synliga fokusmarkeringar – så att alla kan ta del av information vi tillhandahåller.
Hanterbar
Alla funktioner, som knappar, menyer och formulär, är utformade för att kunna användas med hjälpmedel. Det innebär att du ska kunna navigera och använda våra digitala tjänster med exempelvis skärmläsare eller tangentbord.
Begriplig
Texter och funktioner ska vara begripliga på våra samtliga produkter och tjänster. Det innebär bland annat tydliga rubriker, sökfunktioner som hjälper dig hitta rätt, och att felmeddelanden i formulär vägleder dig på ett pedagogiskt sätt. Viktiga funktioner är placerade på ett konsekvent och logiskt sätt.
Robust/Tekniskt tillförlitlig
Våra tjänster är byggda enligt vedertagna tekniska standarder, så att de fungerar i olika webbläsare, operativsystem och med olika typer av hjälpmedel, som skärmläsare.
