Så skyddar du dig mot bedragare

Just nu pågår det många bedrägeriförsök i Sverige. Bland annat påstår sig bedragare att de ringer från Bluestep Bank och ber dig identifiera dig med Mobilt BankID för att få ditt lån utbetalt. När du identifierar dig för Bluestep Bank via BankID ska det alltid stå "Jag identifierar mig hos Bluestep Bank". Om det står något annat bör du lägga på och ringa upp oss direkt.

Statistik från Brottsförebyggande rådet visar att andelen personer som uppger sig ha blivit utsatta för bedrägeri har ökat de senaste åren. Du kan skydda dig genom att vara uppmärksam och ha koll på de tecken som kan avslöja en bedragare.

Det är inte ovanligt att bedragare utger sig för att komma från banker, myndigheter eller andra institutioner för att komma åt dina personuppgifter eller ditt BankID.

Bedrägeriförsöken kan ske via telefon, mail eller en hemsida. Många bedragare är skickliga och svåra att identifiera. Därför är det bra att hålla koll på varningsflaggor och vad du kan göra om du misstänker att du blivit kontaktad av en bedragare.

Så kan du identifiera en bedragare som utger sig för att komma från Bluestep Bank

Det är vanligt att bedragare försöker nå ut via telefon. Ofta försöker de då komma åt dina personuppgifter och ditt BankID. På Bluestep Bank sker majoriteten av all kontakt via telefon. Om du har skickat in en ansökan, eller kontaktat oss tidigare, ringer vi upp och ber dig att identifiera dig genom BankID. Senare i ansökningsprocessen kommer vi även kontakta din medsökande och be denne identifiera sig genom BankID.

När du identifierar dig för Bluestep Bank via BankID ska det alltid stå "Jag identifierar mig hos Bluestep Bank". Om det står något annat bör du lägga på och ringa upp oss direkt.

Vi ringer aldrig upp personer som inte skickat in en ansökan eller som aldrig har varit i kontakt med oss tidigare. Om du aldrig varit i kontakt med Bluestep Bank tidigare bör du därför inte identifiera dig via BankID om du blir uppringd av någon som utger sig för att ringa från oss. Om du blir misstänksam bör du alltid lägga på och ring upp oss på 0770-33 01 00. Skriv in numret manuellt och ring inte upp genom telefonens återuppringningsfunktion.

Så skyddar du dig mot bedragare

  • Granska avsändaren noga
    Är det företagets verkliga nummer som ringt upp dig? Ser avsändaradressen på mailet riktig ut? Jämför med andra mailadresser och telefonnummer på företagets webbplats för att se om de ser äkta ut. Granska signaturen och layouten i mailet och se efter om det ser ut som andra mail från samma avsändare.
  • Granska namnet i BankID innan du signerar
    Ta reda på vad som ska stå i BankID-appen vid identifiering innan du signerar med BankID. Är företagsnamnet korrekt? Är det rättstavat? Kontakta företaget och fråga vad det ska stå.
  • Låter erbjudandet för bra för att vara sant - så är det kanske det
    Om du får ett erbjudande på mail, post eller telefon som du måste tacka ja till direkt för att få ta del av så är det kanske just för bra för att vara sant.
  • Be om att få ringa upp
    Misstänker du att du talar med en bedragare i telefon? Be om att få ringa upp och lägg på. Ring sedan upp företaget hen utgett sig från att komma ifrån för att bekräfta att det var de som ringde.