
Vanliga frågor och svar
Hur gör jag en insättning, uttag eller överföring på mitt sparkonto?
Insättning
Insättningar görs till bankgiro 309-4075. Ange ditt sparkontos OCR-nummer, som du hittar genom att klicka på plusset bredvid kontonumret i kontoöversikten. Har du öppnat ditt konto med blanketter finns insättningsuppgifterna i välkomstbrevet som du fick vid kontoöppningen.
Insättningar kan du göra antingen via din internetbank eller genom att använda en bankgirotalong och göra insättningen via post eller på ditt bankkontor. Om du har öppnat ditt konto via post får du insättningsblanketter hemskickade. Insättningen brukar finnas på ditt sparkonto inom 1 till 3 bankdagar.
Observera att om du har öppnat ett sparkonto med fast ränta måste den första insättningen finnas på sparkontot inom 28 dagar från det datum du öppnar kontot, sedan stängs kontot för framtida insättningar.
Det går maximalt att sätta in 1 050 000 kr per person.
Uttag
Logga in och gå till fliken Uttag. Välj vilket konto du vill ta ut pengar från och beloppet du vill ta ut. Bekräfta uttaget genom BankID-signering. Pengarna förs över till ditt uttagskonto och är tillgängliga inom 2 till 5 bankdagar.
Uttag är inte möjligt om godkänt utbetalningskonto saknas.
Tänk på att:
- Uttag från fasträntekonton inte kan göras innan bindningstiden löpt ut. Du kan inte avsluta ett fasträntekonto i förtid.
- Om du gör uttag från en kontotyp med uttagsavisering (Plus 7, Plus 30, Plus 90, Flex 90) tillkommer aviseringstiden (läs mer på www.bluestep.se/spara/rorlig-ranta).
- Även om du tar ut alla dina pengar avslutas inte ditt konto automatiskt. Om du vill avsluta ditt konto, gå in på kontot via kontoöversikten och klicka på ”Avsluta konto”.
Om du inte har något BankID kan du använda uttagsblanketten du fick när kontot öppnades, eller skriv ut uttagsblanketten. Fyll i blanketten och skicka den till:
Bluestep Bank AB
Box 23138
104 35 Stockholm
Överföring
Gå till "Överföringar" och välj det ena kontot i menyn "Från" och det andra kontot i menyn "Till". Ange belopp och klicka på "Överför". Pengarna förs omedelbart över till det andra kontot.
Om du inte har något BankID kan du göra överföringar genom skriva ut och fylla i en blankett och skicka till oss:
Bluestep Bank AB
Box 23138
104 35 Stockholm
Tänk på att ett fasträntekonto endast är öppet för insättningar i 28 dagar efter att kontot skapats. Detta innebär att fasträntekonton inte kan ta emot överföringar från kontotyperna Plus 30 dagar, Plus 90 dagar, eller Flex 90 dagar.
Överföringar är inte möjliga för gemensamma konton.
Vanligaste frågorna inom Insättningar och uttag:
- Vad har ni för gränser på insättningar och uttag?
- Hur många uttag får jag göra från sparkontot?
- Varför kan jag inte göra uttag direkt efter att jag öppnat mitt konto?
- Jag gjorde ett uttag för flera dagar sedan, varför har jag inte fått pengarna?
- Hur länge behöver jag vänta på mina pengar om jag har ett 30-dagarskonto?
Hittar du inte svaret på din fråga?
Du är värmt välkommen att kontakta oss.
Öppna en chatt med oss
Ring oss på telefon 0770-33 01 00