Logga in

”Du behöver inte ha fast anställning för att få bolån”

Samhället förändras, vilket inte är något nytt. Samtidigt som allt fler anställningsformer blivit aktuella har långivare inte hängt med i utvecklingen, det menar Sarmad Jawady, Head of Product & Process på Bluestep Bank. – Storbankerna är kvar vid den tiden där en kund måste ha en fast anställning, säger han.

En fast anställning har varit något som svenskar eftersträvat under många decennier.  Tiderna förändras och i dag väljer allt fler medvetet att ha exempelvis tidsbegränsade anställningar, driva eget företag eller att frilansa. Enligt Arbetslöshetsrapporten från 2018 hade strax över 20 procent av arbetande svenskar en tidsbegränsad anställning eller var egenföretagare.

Det har påverkat hur svenskar kan ta lån för att köpa bostad då många banker har fast anställning som ett krav för att få ta ett bostadslån. Bluestep ser annorlunda på detta.

– Vi ser annorlunda på inkomsten och lägger stor vikt på din återbetalningsförmåga och din framtida inkomst. Det betyder att du inte behöver ha en fast anställning som din kredithistorik måste styrka. Vi ser istället på vad du tjänar idag och vad du förväntas tjäna framöver och utifrån det bedömer vi återbetalningsförmågan. Därför kan vi hjälpa fler människor att köpa en bostad, säger Sarmad Jawady, Head of Product & Process på Bluestep.

Bankerna har inte hängt med

Han menar att banksektorn inte hängt med i utvecklingen. När anställningsformer som projektanställning, frilans, visstidsanställning, konsulter och uthyrning via bemanningsföretag blivit allt vanligare har banker fortsatt efterfråga en fast anställning.

– Människorna är rörligare idag än förut och har lättare att tänka sig byta jobb eller uppdrag vilket också kan ha en positiv påverkan på inkomsten. Storbankerna är kvar vid den tiden där en kund måste ha en fast anställning samt en historik som styrker det, de missar helt enkelt framtidens betalande kunder, säger Sarmad Jawady.

Bluestep utför alltid en vanlig kreditprövning för att säkerställa förutsättningen för ett lån. Därefter skiljer sig processen då Bluestep alltid har en nära dialog till kunden, oavsett storlek på lånet.

– En unik skillnad mellan oss och storbankerna är att vi alltid har en nära dialog med våra kunder, ibland upp till tio kundsamtal om det behövs. Detta ger oss möjligheten att tillsammans med kund ta fram en kundanpassad lösning som ger kunden en ökad ekonomisk trygghet, säger Sarmad Jawady.

Genom att använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies här