Frågor och svar

Vad är Instantor och varför använder BlueStep Instantor?

Instantor är en digital plattform som vi och många andra banker använder oss av när vi behöver komplettera din låneansökan med kontoutdrag från din bank. Instantor är godkänd av Finansinspektionen som s.k. Kontoinformationstjänst. Vi använder oss av Instantor för att låneprocessen ska gå så snabbt och smidigt som möjligt för dig som kund.

Varför använder vi Instantor?

Vi använder Instantor för att underlätta låneprocessen för dig som kund. Genom Instantor kan du på ett enkelt och smidigt sätt lämna in kompletterande uppgifter som vi på BlueStep behöver för att kunna färdigställa din låneansökan. Kompletteringarna kan vara exempelvis kontoutdrag. Med Instantor slipper du skicka in underlaget manuellt via post och ditt ärende kan därför hanteras snabbare.

Hur fungerar Instantor?

När du ansöker om ett lån hos oss och vi anser att du behöver komplettera din ansökan med kontoutdrag skickar vi en länk till dig via sms eller e-post. Länken leder till vår samarbetspartner Instantors plattform. För att kunna använda tjänsten måste du acceptera villkoren. Inloggning sker med Bank-ID och väl inne i plattformen väljer du vilken bank du vill skicka kontoutdrag ifrån. När du fullföljt processen skickas informationen från Instantor till BlueStep. Därefter är processen klar från din sida och du kan invänta slutgiltigt besked om din låneansökan.

Hur går jag tillväga om jag inte vill använda Instantor?

Om du av någon anledning inte kan eller vill använda Instantor kan du alltid välja att skicka in de kompletterande uppgifterna genom att skicka dem manuellt via brev eller e-post. Information om hur du går tillväga skickas ut i samband med att vi efterfrågar kompletteringar.

Om jag har fler än en bank, vilken ska jag välja när jag gör kontoutdraget?

Om du har flera banker ska du alltid välja din huvudsakliga bank, alltså den bank där du har ditt lönekonto. Behövs ytterligare information kommer vi att kontakta dig.