Artiklar

Rapport från en kreditavdelning

Det är kreditavdelningen på BlueStep som till slut godkänner ett nytt eller fler bolån. Avdelningen jobbar nära handläggarna vilket gör att många kunder får snabb hjälp med sina bolån.

”Kanske har kunden fått en betalningsanmärkning och då vill inte längre deras vanliga bank ställa upp.”

När du som kund hör av dig till BlueStep för ett nytt bolån eller fler bolån är det kreditavdelningen som beviljar lånet eller inte.

– Handläggarna ger alltid en indikation till kunden, meddelar om det ser bra ut eller inte. Sedan gör vi bedömningen. Ibland går det väldigt fort att ta beslut men alla ärenden är inte lika självklara, då kan det ta längre tid eftersom vi måste ta in mer information om kunden för att kunna göra rätt bedömning, berättar Ewa Gejrot som leder kreditavdelningen för BlueSteps bolån.

Även om avdelningarna sitter precis bredvid varandra på kontoret i Stockholm är det varje dag någon från kreditavdelningen som jobbar tillsammans med handläggarna.

– Ett ganska typiskt fall då vi måste vara snabba är när vi har kunden i telefon från en budgivning. De har då fått ett lånelöfte av oss men budgivningen har gått över det beviljade lånebeloppet och då vill de veta om de kan fortsätta att buda.

Många lån som betalas ut från BlueStep i dag är nya bolån. Ett tillfälle då kreditavdelningen också måste vara snabb är när kundernas vanliga bank plötsligt dragit tillbaka ett lånelöfte kort innan kunden ska tillträda den nya bostaden.

– Då kan det ha hänt något i kundens ekonomi under de 90 dagar som bolånelöftet gäller. Kanske har kunden fått en betalningsanmärkning och då vill inte längre deras vanliga bank ställa upp. Kunden och även mäklaren hamnar i en mycket besvärlig situation eftersom de blir av med handpenningen de betalat och mäklaren får inget arvode eftersom köpet inte genomförs. En sådan situation blir prioriterad av oss. Har vi all information om kunden kan vi få fram ett nytt bolån på ett par dagar, berättar Ewa.

Om du äger en bostad och har en skuld som gått till Kronofogden kan ett höjt lån på din bostad lösa skulden. Detsamma gäller för blancolån och krediter med höga räntor.

– Just nu är vi en av få kreditmarknadsbolag där du kan lösa dina kronofogdeskulder genom att öka belåningen på din bostad. Du kan t ex ha hamnat där för att du missat att betala en reavinstskatt som uppstått vid en försäljning. Vi har också många egenföretagare som är nystartade och inte hamnat i fas med alla skatteinbetalningar. Med vår hjälp kan de fortsätta sin verksamhet som kanske precis har börjat stabilisera sig när dessa krav på skatt och moms kommer. Överhuvudtaget är egna företagare en kundgrupp som växer hos oss. De vanliga bankerna tycker att de som driver egna företag är en riskgrupp. Men vi ser på dessa kunder på ett annat sätt, berättar Ewa.

”Handläggarna är otroligt skickliga på att förstå kundens helhetssituation men ibland kan det vara någon kund som ligger på gränsen och då hjälper vi till.”

Är det fortfarande många av era bolånekunder som kommer till er på grund av att de har betalningsanmärkningar?

– Det skulle jag säga är i minskande grad. Uppskattningsvis hälften av de som kontaktar oss har en betalningsanmärkning, den andra hälften har en annan form av anställning än en traditionell tillsvidareanställning. Att inte betala underhåll för sina barn är det vanligaste skälet till att få betalningsanmärkning i Sverige i dag. När det gäller betalningsanmärkningar anser vi tvärtom mot de vanliga bankerna att det inte är avgörande för om kunden kan betala tillbaka sina lån eller ej.

Mycket av kreditavdelningens dagliga arbete handlar om att coacha handläggarna så att kunden hela tiden kan räkna med att BlueStep gjort allt de har kunnat innan de tar beslut om att bevilja eller ge avslag på ett bolån.

– I och med att våra bolån inte godkänns via en förutbestämd mall som hos de vanliga bankerna blir vårt arbete för att lära känna kundens situation extra viktig. Det är ofta det vi på kreditavdelningen stöttar handläggarna med, hjälper dem att gräva lite djupare för att bättre förstå kundens helhetssituation. Handläggarna är otroligt skickliga på detta men ibland kan det vara någon kund som ligger på gränsen och då hjälper vi till och diskuterar med handläggaren om hur den ska gå vidare med kunden.

Namn: Ewa Gejrot
Ålder: 58 år
Gör på Bluestep: Biträdande kreditchef på avdelningen för bolån, jobbat på BlueStep sedan 2014

Liknande inlägg

Det nya kreditsamhället

Resor, mat eller vitvaror. Det är lätt att handla på kredit. Men många krediter kan omöjliggöra ett bolån.

Låna med din inkomst

Det kan handla om allt från en hög tandläkarräkning till handpenningen för en bostad eller att betala av en skuld då kunderna hör av sig till BlueStep för att ansöka om ett privatlån.

Skribent

Kategorier

Artiklar

Taggar