Kontakta oss

Har du som kund eller blivande kund frågor om bolån, sparkonton, låneansökan eller andra frågor är du varmt välkommen att kontakta oss. 

Identifiera dig med Mobilt BankID så hjälper vi dig smidigt vidare med dina frågor via chat eller telefon. Observera att vi inte kan svara på kundspecifika frågor via e-post.

Mina sidor kan du enkelt logga in för att se aktuell information om ditt bolån samt kommande lånebetalningar. Här kan du även hantera dina sparkonton.

 Chatta med oss

 0770-33 01 00

 kundservice@bluestep.se

 Ordinarie öppettider

Kundservice  
Måndag-fredag 9-17
Bolån – frågor om pågående ansökan    
Måndag-fredag 9-16 (stängt 12-13)
Bolån – om du har svårighet att betala  
Måndag-fredag 9-17

 

 Avvikande öppettider

Kundservice  
28 mars Skärtorsdag 9-13
29 mars Långfredag Stängt
1 april Annandag påsk  Stängt
Bolån – om du har svårighet att betala  
28 mars Skärtorsdag 9-13
29 mars Långfredag Stängt
1 april Annandag påsk  Stängt
Bolån – frågor om pågående ansökan  
28 mars Skärtorsdag 9-12
29 mars Långfredag Stängt
1 april Annandag påsk  Stängt

Vanliga frågor just nu

Under Frågor & svar har vi samlat de flesta frågor som rör bolån, utökat bolån, samlingslån, sparkonton och teknisk support.

  • Bluestep Bank är en renodlad bolånebank som arbetar för en mer inkluderande bostadsmarknad. Vi anser att fler ska kunna få bolån oavsett varifrån man kommer, hur man jobbar eller var i livet man befinner sig.

    Vi förstår att det finns många olika sätt att leva och arbeta på och att alla inte vill eller kan ha en fast anställning i dagens samhälle. Arbetsmarknaden ser inte så ut längre. Vi har också förståelse för att man kan begå ekonomiska misstag i livet som gör att kredithistoriken påverkas eller som kan leda till en betalningsanmärkning. Vi tror dock på att alla har en potential framåt och därför ser vi till att handlägga alla ansökningar manuellt. I vår kreditbedömning väger den nuvarande ekonomiska situationen och den framtida betalningsförmågan tyngre än historiken eller en specifik anställningsform.

    En personlig handläggare går igenom ditt ärende och ser över möjligheterna till ett lånelöfte eller möjligheten att låna på din bostad tillsammans med dig för att se om kalkylen går ihop för att kunna erbjuda dig ett bolån.

  • Kreditz, tidigare Instantor, är en digital plattform som vi och många andra banker använder oss av när vi behöver komplettera din låneansökan med kontoutdrag från din bank. Kreditz är godkänd av Finansinspektionen som s.k. Kontoinformationstjänst. Vi använder oss av Kreditz för att låneprocessen ska gå så snabbt och smidigt som möjligt för dig som kund.

    Varför använder vi Kreditz?
    Vi använder Kreditz för att underlätta låneprocessen för dig som kund. Genom Kreditz kan du på ett enkelt och smidigt sätt lämna in kompletterande uppgifter som vi på Bluestep Bank behöver för att kunna färdigställa din låneansökan. Kompletteringarna kan vara exempelvis kontoutdrag. Med Kreditz slipper du skicka in underlaget manuellt via post och ditt ärende kan därför hanteras snabbare.

    Hur fungerar Kreditz?
    När du ansöker om ett bolån hos oss och vi anser att du behöver komplettera din ansökan med kontoutdrag skickar vi en länk till dig via sms eller e-post. Länken leder till vår samarbetspartner Kreditz plattform. För att kunna använda tjänsten måste du acceptera villkoren. Inloggning sker med BankID och väl inne i plattformen väljer du vilken bank du vill skicka kontoutdrag ifrån. När du fullföljt processen skickas informationen från Kreditz till Bluestep Bank. Därefter är processen klar från din sida och du kan invänta slutgiltigt besked om din låneansökan.

    Hur går jag tillväga om jag inte vill använda Kreditz?
    Om du av någon anledning inte kan eller vill använda Kreditz kan du alltid välja att skicka in de kompletterande uppgifterna manuellt via brev eller e-post. Information om hur du går tillväga skickas ut i samband med att vi efterfrågar kompletteringar.

    Om jag har fler än en bank, vilken ska jag välja när jag gör kontoutdraget?
    Om du har flera banker ska du alltid välja din huvudsakliga bank, alltså den bank där du har ditt lönekonto. Behövs ytterligare information kommer vi att kontakta dig.

  • Ditt lånenummer hittar du högst upp till höger i den grå rutan på din faktura, precis under din adress. På Mina sidor kan du enkelt logga in för att se aktuell information om ditt bolån samt kommande lånebetalningar.

  • Räntan på våra fasträntekonton kapitaliseras och sätts in på ditt sparkonto efter sparperiodens slut. Se den effektiva räntan för respektive kontotyp här.

    Det innebär exempelvis att om du öppnar ett SparkontoPlus Fast 5 år, där du får en fast ränta i fem år, sätts räntan in på ditt fasträntekonto efter 5 år. Kontot omvandlas därefter till ett vanligt SparkontoPlus med rörlig ränta med den vid tidpunkten aktuella räntesatsen för det kontot. Det innebär att den effektiva sparräntan per år blir något lägre än när den var bunden. Se aktuella rörliga räntor på våra sparkonton här.

  • Insättningar görs till bankgiro 309-4075. Ange ditt sparkontos OCR-nummer.

    Insättningar kan du göra antingen via din internetbank eller genom att använda en bankgirotalong och göra insättningen via post eller på ditt bankkontor. Insättningen brukar finnas på ditt sparkonto inom 1 till 3 bankdagar.

    Observera att om du har öppnat ett sparkonto med fast ränta måste den första insättningen finnas på sparkontot inom 28 dagar från det datum du öppnar kontot, sedan stängs kontot för framtida insättningar.

    Det går maximalt att sätta in 1 050 000 kr per person.  

    Mina sidor kan du enkelt logga in för att se aktuell information om dina sparkonton och för att hantera dina konton.

  • Ibland inträffar det oförutsedda saker som gör att det tillfälligt kan bli svårt att betala för lånet. Ta kontakt med oss på 08-501 00 549 så snart som möjligt så försöker vi hitta en lösning tillsammans.

Ladda ned fullmakt

För att hjälpa en närstående med dennes låneärenden behöver vi en fullmakt. Ladda ned blanketten, skriv under och skicka den till oss. Om det är bråttom går det bra att skicka blanketten digitalt, men du behöver alltid posta ett original till oss. Fullmaktsgivaren behöver sedan bekräfta fullmakten.

   Ladda ned fullmakt

Övrig kontaktinformation

Huvudkontor
Bluestep Bank AB
Sveavägen 163
113 46 Stockholm

Postadress
Bluestep Bank AB
Box 23138
104 35 Stockholm

Telefonnummer 0770-33 01 00 (lokal samtalstaxa)
E-postadress kundservice@bluestep.se
Organisationsnummer 556717-5129

Kontaktuppgifter för andra banker
Ringer du från en bank och vill ha lösenuppgifter ring oss på
08-501 005 20.

Öppettider - andra banker  
Måndag-fredag 9-16 (stängt 12-13)

Partner
Press
Bluestep Bank-koncernen

Välkommen som du är.

Inkluderande

Bluestep Bank är en renodlad bolånebank som sedan 2005 ger fler möjlighet till bolån och en bättre privatekonomi. Vi välkomnar dig oavsett hur du jobbar, vad du har för bakgrund eller var i livet du befinner dig.

Personlig service

Hos oss får du alltid tala med en personlig handläggare som lyssnar, sätter sig in i din situation och försöker ordna en så bra lösning som möjligt. Vi pratar över 20 olika språk och du kan både ringa och chatta med oss.

Tryggt och säkert

Det är tryggt och säkert att ansöka om lån hos oss. Du identifierar dig med BankID i kontakten med oss. Viktigast för oss är att du får bästa möjliga villkor utifrån din situation och att du gör en bra affär som förbättrar din ekonomi.

Nöjda kunder - det bästa betyget vi kan få

Laddar
4.2 av 5 baserat på 530 omdömen
Våra favoritomdömen
Trustpilot
Laddar
På andra språk: Icon Kundeservice | Icon Asiakaspalvelu