Logga in

Bolån - betala

Kategorier

  • Kan jag få betalningsfri månad på mitt bolån?

    Nej, vi kan tyvärr inte erbjuda betalningsfri månad för bolån.

     
  • Hur kommer det sig att ni skickar en ny avi varje månad?

    Vi måste skicka en avi för att informera om aktuell räntesats, aktuell skuld och vilket belopp som ska betalas innevarande månad.

  • Var på avin hittar jag mitt lånenummer?

    Ditt lånenummer finns högst upp till höger i den grå rutan, precis under din adress.

  • Kan jag få amorteringsfria avier?

    Kontakta oss så gör vi en individuell bedömning av din situation och möjligheter.

     
  • Hur fungerar återbetalningen av ett bolån?

    Varje månad betalar du av ett litet belopp på lånet som gör att din skuld minskar. Om du har ett bolån hos oss kan du välja att betala tillbaka lånet på alltifrån 5 år upp till 40 år. För privatlån är återbetalningstiden mellan 1 och 15 år. Ju längre tid du betalar av lånet på, desto lägre blir månadsbetalningen. Men då måste du istället betala över en längre period.

    Du kan när som helst lösa lånet genom att betala tillbaka hela lånebeloppet. Om du har ett bundet lån kan det dessutom utgå ränteskillnadsersättning.

  • Hur gör jag en manuell inbetalning via Bankgiro på mitt bolån?

    Gör en manuell betalning genom att använda bankgiro- och OCR-numret som du hittar längst ner på din faktura. 

     

    Du behöver inte hämta uppgifterna från den allra senaste fakturan vi sänt dig; även OCR-nummer från äldre avier går bra att använda. Bra att känna till är att vi gör ytterligare dragningar via autogiro från ditt konto om det första försöket misslyckats p.g.a. otillräcklig täckning.

  • Kan jag lösa bolånet i förtid?

    Det går bra att lösa ditt lån hos oss i förtid. Du kan flytta över lånen till en annan långivare när som helst. Det förutsätter naturligtvis att den nya långivaren godkänner överflyttningen. Om du har ett bolån och har bundit din ränta blir du dock oftast tvungen att betala ränteskillnadsersättning. 

     
  • Vad händer om jag inte kan betala för bolånet?

    Ibland inträffar det oförutsedda saker som gör att det tillfälligt kan bli svårt att betala för lånet. Ta kontakt med oss så snart som möjligt om du har problem att betala för lånet. Då försöker vi att hitta en lösning tillsammans med dig.

     

    Om du har långvariga problem att betala för ett bolån riskerar du att förlora den fastighet eller bostadsrätt som du belånat. Eftersom bostaden har pantsatts innebär det att vi kan sälja bostaden på exekutiv auktion genom Kronofogden för att få tillbaka lånebelopp och ränta. 

     

    Budget- och skuldrådgivare

    I varje kommun arbetar en budget- och skuldrådgivare dit du kan vända dig för att få rådgivning om din ekonomi. Rådgivaren kan hjälpa dig att göra en budget och ge dig praktiska råd hur du ska hantera och prioritera dina skulder. Det kostar inget att få träffa en budget- och skuldrådgivare och de har tystnadsplikt.

  • När gjorde jag senast en betalning för mitt bolån?

    Information om dina kommande betalningar hittar du på din avi som vi skickar ut varje månad. Skulle du ha missat en betalning framkommer denna information på avin under 'obetalda avier'. Har du frågor gällande dina betalningar är du välkommen att kontakta oss.

  • Jag har svårt att betala den här månaden, kan ni hjälpa mig?

    Kontakta oss på 08-501 00 549 så försöker vi hitta en lösning tillsammans.

  • Hur vet jag att min betalning för mitt bolån har bokförts?

    Räkna med att det tar upp till 3 bankdagar innan din betalning har bokförts. Kontakta oss gärna om du har frågor gällande en specifik betalning.

     
  • Om jag inte betalar mitt bolån i tid, vilka extra kostnader kan tillkomma?

    Kostnader för bolån

     

    Påminnelseavgift  60 kr
    Inkassokostnad 180 kr
    Ansökan om betalningsföreläggande 680 kr
    Ansökan om utmätning 600 kr

     

    Dröjsmålsränta tillkommer på obetalt belopp.

    Om ditt ärende går så långt som till kronofogden kan ytterligare kostnader tillkomma i samband med en exekutiv försäljning, bland annat en värderingskostnad.

  • Vad kan jag göra för att komma i kapp med mina betalningar?

    Kontakta oss på telefon så gör vi en individuell bedömning och ser över hur vi kan hjälpa dig.

     
  • Betalningen för mitt bolån har inte dragits från autogirot, trots att det fanns pengar på kontot, varför?

    Om vi inte lyckats dra din betalning har det troligtvis inte funnits full täckning på ditt konto. I annat fall bör du kontakta din bank för att reda ut problemet. Om du satt in pengar i efterhand kan du kontakta oss så gör vi en extra dragning för att säkerställa att pengarna kommer in till oss.

     
  • Har ni e-faktura?

    Bluestep erbjuder i dagsläget inte e-faktura.

  • Kan jag ansöka om amorteringslättnad?

    Hos Bluestep kan befintliga bolånetagare ansöka om tillfällig amorteringslättnad. Hör av dig om du som Bluestepkund har drabbats av inkomstbortfall eller något annat som gör det svårt att betala. Läs mer här.