Logga in

Information om amorteringslättnad

Från och med den 15 april kan både befintliga och nya bolånekunder ansöka om amorteringslättnad hos Bluestep.

Finansinspektionen har tagit fram nya riktlinjer som ger banker utrymme att lätta på amorteringskravet. Det innebär att vi nu har möjlighet att erbjuda både nya och befintliga bolånetagare tillfällig amorteringslättnad. De nya riktlinjerna som träder i kraft i april avser amortering fram till augusti 2021.

Här får du svar på hur Bluestep Bank förhåller sig till de nya riktlinjerna och vad som gäller för både befintliga och nya bolånekunder.

Kan jag få amorteringslättnad?

På Bluestep Bank verkar vi för en sund amorteringskultur och tycker att det är bra att man amorterar på sitt lån löpande, så att du på så sätt kan minska din skuld. I dagsläget kan vi ge våra kunder möjlighet att minska sin amortering med hälften mot vad den annars skulle vara.

Är det bra om jag slutar amortera?

För en mer stabil ekonomi är det alltid en fördel att amortera. Ditt lån minskar ju mer du amorterar och därmed minskar även dina räntekostnader eftersom räntekostnaden baseras på hur stort lån du har. Därför ska man generellt sett alltid tänka långsiktigt när man fattar beslut om sin amortering.

När ska jag börja amortera som vanligt igen?

Perioden för amorteringslättnaden sätts individuellt. Som längst gäller amorteringslättnaden till augusti 2021 i enlighet med Finansinspektionens nya riktlinjer. Därefter ska du börja amortera igen utifrån ordinarie regler.

Kommer befintliga kunder att få information innan undantaget löper ut?

Ja, vi kommer att informera dig ca 2 månader innan om när du ska börja amortera igen.

Är det något särskilt jag som kund behöver tänka på under den här tiden?

Att minska dina fasta utgifter ger dig möjlighet att stärka din ekonomiska situation ytterligare och därmed kan det exempelvis finnas utrymme för sparande. Du ska inte glömma att du kommer behöva börja amortera igen efter att undantaget har löpt ut och till dess är det viktigt att du inte tar på dig nya skulder eller ändrar ditt konsumtionsbeteende så att du får svårt att amortera sen.

När kan jag ansöka om amorteringslättnad?

Vi tar emot ansökningar från och med den 15 april 2020.

Kan jag som kund börja amortera igen innan löptiden för undantaget går ut?

Ja, det kan du göra. Viktigt att du kontaktar oss och informerar om att du önskar börja amortera igen enligt ordinarie kreditvillkor.

 

 

Kontakta oss

Befintlig kund utan betalningssvårigheter
Om du är befintlig bolånekund men inte har några betalningssvårigheter på grund av inkomstbortfall och ändå är intresserad av amorteringslättnad, så är du välkommen att kontakta kundservice på 08-501 01 260.

Befintlig kund med betalningssvårigheter
Är du befintlig bolånekund och har betalningssvårigheter med anledning av inkomstbortfall kan du ansöka om amorteringslättnad. Det gör du genom att ringa till oss på 08-501 00 549.

Önskar du bli kund och vill veta om amorteringslättnaden gäller dig?
Vill du bli kund hos oss och vill höra om dina möjligheter att ta bolån, och samtidigt ansöka om amorteringslättnad kan du kontakta oss på 0770-18 87 54.

Genom att använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies här