Artiklar

100 dagar med Øyvind – BlueSteps nya VD

Øyvind Thomassen är ny VD på BlueStep sedan i somras. I början på oktober gjorde han sin hundrade dag på kontoret i Stockholm.

Hur beskriver du BlueStep för någon som inte vet vilka ni är och vad ni gör?

– Om de vanliga bankerna tar hand om kunderna utan problem, de som kör på huvudvägen, så tar vi på BlueStep hand om människorna som hamnat i vägrenen. Vårt uppdrag är att hjälpa dessa människor upp på huvudvägen igen med målet att de så snabbt som möjligt kan vända tillbaka till sin vanliga bank och få så låg ränta på sina lån som möjligt.

”Vi på BlueStep värnar mångfald. Här på vårt kontor i Stockholm har vi bland vår personal en stor variation när det kommer till ursprung och bakgrund, vi kan därför hjälpa våra kunder på många olika språk.”

Vilka är det som inte får lån hos en vanlig bank?

– Samhället förändras hela tiden men de vanliga bankerna har inte följt med i den utvecklingen. Du får inte ett vanligt bolån om du är ung och har en modern anställningsform, inte heller om du har ett nystartat företag, är nyanländ utan kredithistorik eller om du hamnat i en försämrad ekonomisk situation till följd av skilsmässa. De människorna har i stället möjlighet att få hjälp med till exempel bolån hos oss.

”Det är ett fyrkantigt system och därför hamnar väldigt många människor vid sidan av huvudvägen.”

Øyvind Thomassen och Amir Tadjerbashi

Det handlar alltså om ett slags utanförskap?

– Ja, jag fick själv inte teckna ett mobilabonnemang till min son när jag flyttat hit från Norge. Jag var tvungen att ha bott i Sverige i tio månader eller äga ett hus. Vi har ett fyrkantigt system och därför hamnar väldigt många människor vid sidan av huvudvägen.

Du har gjort 100 dagar som VD nu, vad tycker du att ni är bra på?

– På att förstå våra kunder och ge information och tips på hur de kan ta sig tillbaka upp på huvudvägen igen, oavsett om de får ett bolån hos oss eller inte. Jag gillar också att vi kan möta människor på deras premisser så att de inte känner att de står med mössan i handen när de har kontakt med oss.  Vi är bra på både ”financial education” och ”financial healthcare”.

Vad innebär det?

– Många som hör av sig till oss är lite stukade. De har fått nej av sin vanliga bank och ser oss som en sista möjlighet. När de förstår att vi kan hjälpa till, att de kan få ett lån som kan förändra tillvaron, förstår de också att de måste börja sköta sin privatekonomi på ett mer hållbart sätt. Men vi kan hjälpa långtifrån alla som tar kontakt med oss om kalkylen inte går ihop. De människorna försöker vi i stället att informera om hur de själva bör minska sina skulder. Med den informationen får de mer mod och bättre självförtroende och kan förhoppningsvis på egen hand börja förändra sin ekonomiska situation.

”Vi är bra på att möta människor på deras premisser så att de inte känner att de behöver stå med mössan i handen när de har kontakt med oss.”

Øyvind Thomassen

Varför valde du att börja jobba på BlueStep?

– Jag jobbade på Skandia i 28 år, varav Skandiabanken i 17 år. Det var Davids kamp mot Goliat när vi utmanade de andra bankerna och vi skulle vara helt digitala när ingen annan bank var det. När mitt mål med att börsintroducera Skandiabanken var uppnått kände jag att det var dags att pröva något nytt. Jag har alltid attraherats av att tänka annorlunda så när möjligheten att leda BlueStep dök upp kändes det som om både jag och min bakgrund var rätt.

Vad måste ni bli bättre på?

– Med vårt bolån blir vårt syfte att vara ett komplement till vanliga banker tydligt. För de som inte kan belåna sin bostad eller för den delen äger sin bostad, har vi i stället ett privatlån som ges utan säkerhet. Jag vill att det i framtiden ska ha samma syfte som bolånet och vara ett lån man söker för att förbättra sin privatekonomi. Till exempel hjälpa människor att lösa dyrare krediter.

”Jag tycker ännu inte att vi har en rättvis bild av den mångfald som finns av både människor och behov. Därför tror jag att det finns väldigt många fler kunder än de vi har i dag.”

Ni ska alltså inte konkurrera med vanliga banker?

– Nej, vi ska komplettera vanliga banker. När de av olika anledningar ser en för stor risk i ett bolån eller ett privatlån kan vi ofta hjälpa till. Och under den tid kunden är hos oss, vilket brukar vara mellan två och tre år, kan de behålla alla andra affärer hos sin vanliga bank.

Når ni ut till alla som inte får lån hos en vanlig bank?

– Vi säger att vi har merparten av den här delen av bolånemarknaden, ungefär 18 000 kunder.  Men jag tycker ännu inte att vi har en rättvis bild av den mångfald som finns av både människor och behov. Därför tror jag att det finns väldigt många fler kunder än de vi har i dag.

Vilken är er plan för att lyckas nå ut?

– Ett steg framåt är att göra oss mer tillgängliga. Erbjuda fler vägar att kontakta oss. Till exempel via chat. Jag tror att det finns många som känner ett motstånd i att ringa upp, att det är enklare att berättat om sin situation i en chat. Chat är också enklare att hantera om man sitter på sitt jobb och inte vill prata högt om att man behöver hjälp med sin ekonomi. Ett annat sätt är att vi måste kommunicera att BlueStep värnar om mångfald. Här på vårt kontor i Stockholm har vi bland vår personal en stor variation när det kommer till ursprung och bakgrund, vi kan därför hjälpa våra kunder på många olika språk.

 

Namn: Øyvind Thomassen
Gör på BlueStep: VD sedan sommaren 2016, tidigare VD för Skandiabanken i Sverige och Norge.
Ålder: 54 år
Bor: I Saltsjöbaden med min fru och ett av våra tre barn

Skribent

Kategorier

Artiklar

Taggar